7) (Polo)makety
(Polo)makety pro mě jsou a budou královská disciplína. Je ze mě patriot, a tak se v mém letovém parku vyskytují polomakety převážně české, resp. československé výroby.
První mojí polomaketou byla někdy v roce 2004 Be-56 Beta Major. Vycházel jsem z plánku řady Modelář, který jsem si nechal o několik procent zvětšit na měřítko 1:5,7. Beta dostala i řadu konstrukčních změn. Přestože se jedná o polomaketu relativně jednoduchou, tehdy v mých 16ti letech se jednalo o nejsložitější letadlo, do kterého jsem se pustil. Létala vcelku dobře, problémem byly starty. Hlavní podvozek umístěný relativně dost vzadu, dlouhý čumák a vysoko položená osa motoru měla za následek klopný moment a řada startů skončla nezdarem. Další její slabinou byl motor. Nejprve jsem jí osadil totálně nespolehlivou Radugou 10 cm3, kterou později nahradila brněnská MVVS 12,7 cm3. V roce 2007 jsem se s Betou účasnil soutěže polomaket RCMX na mateřském letišti v Pavlíkově, ovšem pak šla Beta na skříň. V roce 2010 jsem uvažoval, že bych jí eletrifikoval, ale do toho přišla nabídka na odprodej do muzea TGM v Lánech, kde je nyní ve stálé expozici. Čas od času se na ní přijedu podívat :)
Další polomaketou, která se zrodila v mé dílně byl Grob G-109. Jako rozestavěná kostra se mi objevil v dílně od Míry Husáka. když uzrál čas, Groba jsem dostavěl s úpravou na elektropohon a jednu, možná dvě sezóny provozoval. Původně jsem Groba chtěl na pohodové létání. Ovšem díky velmi krátkému trupu byl Grob poměrně nestabilní v příčném směru, a tak šel asi po po jedné sezóně do světa.
S ukončením vysoké školy a nástupem do práce jsou pro modelařinu lepší podmínky, a tak jsem se rozhodl pro vstup do benzínové sféry. Koupil jsem si laminátový trup na ZLÍN Z-50L v měřítku 1:4 a pustil jsem se do stavby. Pohon bude obstarávat MVVS 45 cm3.
Paralelně se stavbou "padesátky" jsem si zkonstruoval Be-60 BESTIOLU, taktéž v měřitku 1:4, která je v současné době ve stavbě.
Z Padesátky a Bestioly chci do budoucích let udělat páteř mé soutěžní dráhy v kategoriích polomaket RCMX a F4H.